
Vanliga frågor & svar
Vad är fördelarna för mig som hyresgäst?
Tillgång till fiberbaserade bredbandstjänster till överkomligt pris
Valfrihet – operatörsneutralt på riktigt
Valfrihet = konkurrens = lägre pris
Lätt att byta operatör och lätt att flytta in
Slipper kostnaden för egen fiberdragning
Normalkostnad: 15 000 - 30 000 kr
Säkerhet med ett dokumenterat nät
Mindre spring, bättre kontroll, lägre risk för intrång, färre felkällor
Varje lokal har egen fysisk dedikerad fiberförbindelse i
fastighetsnätet med uttag i lokalen där serviceåtagande ingår
Utrustning i nodutrymmen är låst och skyddat med starkt
begränsad tillgång till vilka som har tillträde
Nätets dokumentation uppdateras löpande utifrån förändringar
som sker.
Kort startsträcka för att komma igång för nya hyresgäster
Inkoppling kan ske direkt mot normalfallet minst 3 månaders
väntetid
Fibernät med SLA enligt Robust Fiber
Framtidssäkrad installation och utrustning
Opererat nät – snabb och tydlig felavhjälpning
Reservfiber till varje lokal
Möjlighet att välja till högre servicenivå för verksamheter med
krav på mycket hög tillgänglighet och trygghet
Hållbarhet
Framtidssäkrat nät
Ett sammanhållet fastighetsnät är en hållbar lösning för
framtiden då inga nya nät behöver dras parallellt med gamla som blir kvar onyttjade och odokumenterade utan nytta.
Vad är risken med att fortsätta ha det som idag?
Få hyresgäster är medvetna riskerna i dagens nät
Branschstandard idag är att operatörens ansvar slutar där fibern kommer in i fastigheten i källaren.
Hyresgästen har alltså fullt ansvar för fiberkabeln inne fastigheten fram till sin lokal, även om fibern installerats genom
operatörens försorg. De måste alltså hantera fel om något inträffar inne i fastigheten.
Risken är därmed hög för långa avbrottstider, kanske i flera dagar. Felavhjälpningen blir dessutom dyr och risken är hög
att hyresgästen måste dra helt ny kabel, då befintligt nät sannolikt inte är märkt.
Dessa risker försvinner med det nya gemensamma fastighetsnätet.
Varför har Wallenstam tagit beslut om att etablera ett gemensamt fiberfastighetsnät?
Framtidens kommunikation kräver framtidssäkrad infrastruktur. Bedömningen är att ett gemensamt fiberfastighetsnät är det bästa sättet att åstadkomma detta för samtliga aktörer.
Såväl Wallenstam som Wallenstam hyresgästers verksamhet är beroende av en trygg uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor
Naturligt att Wallenstam tar ansvar för fibernätet i fastigheten precis som Wallenstam tar ansvar för elledningar och vattenledningar.
Vad kostar det?
Fastighetsnätet kan idag avtalas med tre olika nivåer av SLA (servicenivå). Priserna är f.n enligt nedan:
Vilka SLA:er (servicenivåer finns)?
Fastighetsnätet kan idag avtalas med tre olika nivåer av SLA (servicenivå). Servicenivåerna är enligt nedan:
*) Servicenivå och tider enligt SSNf branschpraxis.
**) Felanmälan görs per telefon enligt servicetid för respektive SLA-nivå. För samtliga SLA-nivåer kan felanmälan göras per e-post dygnet runt.
Vem tar ut kostnaden?
Det öppna fiberfastighetsnätet administreras av Allicon. Kostnaden för att nyttja det är enbart från 250 kr per månad. Hos vissa operatörer av bredbandstjänster ingår det i totalpriset medan andra operatörer ser att det avtalas direkt mellan hyresgäst och Allicon.
För mer information kan hyresgästerna alltid hänvisas till att kontakta Allicon på wallenstam@allicon.se alternativt på telefon 08-428 458 50.
Vart vänder vi oss som hyresgäster för hjälp?
Hyresgäster kan alltid kontakta Allicon för hjälp och rådgivning. Välkommen!
E-post: wallenstam@allicon.se
Telefon: 08-428 458 50